پسران قبیله





پنجشنبه 24/3/86


واگویه ی دستان من


امشب برق رفت. صداي آژير قرمز برنامه ي تلويزيون را قطع کرد. پنج يا شش ساله بودم. رفتيم زير پله و پناه گرفتيم. ما بوديم و خانواده ي صاحب خانه. من ترسيدم. پسر صاحب خانه در حياط سيگار روشن کرد. بابا داد زد : « خاموش کن. الآن مي زنن. » صاحب خانه هم داد زد : « خاموش کن احمد. » سيگارم را خاموش مي کنم و برمي گردم به اتاق. امروز پنجمين سالگرد باباست. همه ي خانه تاريک است غير از آشپزخانه که با شمع روشن است. آرام راه مي روم که مبادا به چيزي بخورم. هم کلاسي هايم نيز آرام راه مي روند. از پله هاي تاريک پناهگاه مي رويم پايين. از مدرسه ، صداي سکوت هم بلند نمي شود. وضعيت سفيد اعلام مي شود. بر مي گردم به بالکن. به خيابان جلوي خانه نگاه مي کنم. کلي ماشين مي بينم. بابا موتورسيکلتش را روشن مي کند. مامان و من و سه خواهر برادرم سوار مي شويم. از وصفنارد مي رويم افسريه خانه ي عمو که دو سال پيش مرد. نرفتم ختم. بعد از رفتن بابا ، دل خوشي از عمو نداشتم. دل خوشي از نصف فاميل ندارم. حتي دختر دايي که امروز بعد از مدت ها زنگ زد که حال مامان را بپرسد. مي گويم : « ديگه چيزي نگفت؟ » مامان مي گويد : « نه. فقط حال و احوال. » خواهر زاده ي کوچکم نق مي زند. دوباره مي خواهد به اردک هايش سر بزند. : « شپش ندارند؟ » کشتم شپش شپش کش شش پا را. اين چند تا نقطه دارد؟ "اين" ، سه نقطه دارد. ظاهر با باطن فرق مي کند. اصل مطلب ساده تر از اين حرف هاست. اخراجش که کردند ، مي خنديد. ساده تر از اين حرف ها بود اصل مطلب. شعرهايي مي گفت که با حروف اول مصرع هايش ، کلمه اي ساخته مي شد. يا اسمي. يک غزل هم براي من گفت. يکي دو سال قبل از رفتنش به دريا. روزي که دريا خيسش کرد. آمدم بيرون و حوله را دور خودم پيچيدم. پيپ علي را برداشتم. هنوز گريه مي کنم گاهي. فندک زدم تا پيپ را روشن کنم. بابا داد زد : « خاموش کن. الآن مي زنن. » صاحب خانه هم داد زد : « خاموش کن احمد. » چراغ اتاقم را خاموش کردم. نزدند. زدند اما خانه ي ما را نزدند. هيچ کس از ما کشته نشد. زخمي هم نشد. حتي وقت جنگ تمام شد. امروز پنجمين سالگرد باباست. اين يک داستان نبود. اين صداي دستان من بود که گاهي زيادي دراز شد و گاهي زيادي شکست. جنگ سال هاست تمام شده است اما جاي زخم هاي من هنوز درد مي کند و امروز پنجمين سالگرد باباست.

بيست و سه خرداد هزار و سيصد و هشتاد و شش
باربد




نوشته شده توسط باربد
----------------------------------

29 سخن:







Blogger آدم آهنی

خاموش نکن. آخرش که می زنن

23:11  


Anonymous Anonymous

ديشب باز خوابش رو ديدم
اما اين بار فرق داشت. سيگار مي كشيد . وقتي حرف مي زد لاتي خرف مي زد. اما بازم سنگدلانه حرف مي زد. هرچي عيب از خودم بلد بودم تو خواب بهم گفت. من بازم دلم شكست. يعني گلوم باد كرده بود نمي تونستم منم چيزي بگم. مگه من فقط عيب دارم. چه كسي بدون عيبه؟ خيلي تو خواب دلم مي خواست بگم حرف بزنم اما اونجا هم بهم فرصت نداد. توي ماشين بوديم. پياده شدم . دلم مي خواست فرار كنم. اما همش اون بود. گريه مي كردم داد مي زدم اما هر كاري كردم بگم دلم بدجوري شكسته من تو رو با تمام عيب هات دوست دارم نتونستم. انقدر داد زدم كه از خواب پريدم. حسابش از دستم در رفته كه چند شب از خوابش پريدم تا صبح گريه كردم. اما اين بار تو خواب سيگار مي كشيد.

02:53  


Blogger Alfons

بعد از سالها نوشته ای را دیدم که موهای تنم را سیخ می کرد
بعد از سالها باربد را بی پرده دیدم
و بعد از سالها به یاد عزیزترین افتادم
کسی که با او بزرگ شدم
و در 23 سالگی ترکمان کرد
بعد از سالها تو همان باربدی هستی که می ستایمت

10:07  


Anonymous Anonymous

zamıe sokhte ... aadamhaaye sokhte ...

03:40  


Anonymous Anonymous

salam
to hanoz barbodi
hamon barbode dost dashtani

15:37  


Anonymous Anonymous

روزي كه دريا خيسش كرد را يادت است ؟ شعر خيس شدنش را هم يادت مي آيد ؟ ... ديدي من نه خيس شدم و نه خواب خيس شدن ديدم و نه شعري از خيس شدن ....
سيگارت را بكش عزيز...آدم آهني راست گفته ... تو اشتباه كردي ...بمب دقيقا در خانه ما افتاد و همه زخمي شديم... خيال ميكني جاي چه چيزي بعد 5 سال امروز درد گرفته است ؟؟

01:27  


Anonymous Anonymous

باربدم تو چه مرا بخوانی و چه نخوانی برای من همیشه همان ب دوست داشتنی هستی که بودی . من تنها یک ب دوست داشتنی میشناسم و انهم تو هستی.

05:11  


Anonymous Anonymous

بار بدم می دانم که اینها همه حرف در دل مانده است .بگذر باربد . بگذر .
مگر نگذشت میبینی که 5 سال گذشت.می دانم شاید سخت گذشته باشد اما گذشته.
و چه خوب است که گذشته.

05:13  


Anonymous Anonymous

به قول این مغز دراز ما سر باربد و مامان سلامت.

05:15  


Anonymous Anonymous

باربد!این معرکه بود.چقدر حرف داشت همین چند خط

23:59  


Anonymous Anonymous

این دومین باره که از چیزهایی می نویسی و جورایی می نویسی که اصلا نمی تونم کامنت نذارم از کجا میاد این کلمات ( این کلمات ) که آدم مجبور میشه بیاد کامنت بذاره
خدا سومی شو به خیر کنه .
یادش بخیر پدر

هم سرشت

08:11  


Anonymous Anonymous

در زندگی زخم هایی هست که همیشه میمانه. روانش آرام. عالی نوشتی

12:55  


Anonymous Anonymous

no more
no more
no more
no moreeee

08:03  


Anonymous Anonymous

فقط آدم است که آدمکش میشه
شپشی که شپش کش باشه، آدمه!

04:02  


Anonymous Anonymous

سلام باربد
برای شما ایمیل زدم
خوشحال میشم که به وبلاگ من هم سر بزنید. اسمش آبتین است و چرندهای یک همجنسگرا در نیویورک را در بر خواهد داشت.

خوش باشی
گُشتاسب

11:30  


Anonymous Anonymous

barbode azizam barat shabe yalda arezoo mikonam .
bolandtarin shabe sal baraye barbode shab .

13:53  


Anonymous Anonymous

لبخند بزن
ما را با صبح

با پنجره با آواز با باغچه
با خورشید با شبنم با دریا
پیوند بزن.

این‫گونه برآ
این‫گونه باران شو... این‫گونه بهار

می‫خواهم بر گونه تو تازه شوم
این‫گونه‫تر این‫گونه‫تر این‫گونه ببار.
*******
آنقدر زیبا و با احساس بود که دیگر چیزی نمیشود گفت و نوشت
تلخ بود چون مرور خاطرات تلخمان بود شیرین بود چون تو نوشته بودیش

18:07  


Blogger بوصالح

اینقدر دانم که چیزی هست و من گم کرده ام

03:39  


Blogger مهدی

امشب برق رفت. من ترسيدم. همه ي خانه تاريک است. نرفتم ختم. ساده تر از اين حرف ها بود اصل مطلب. هنوز گريه مي کنم گاهي. حتي وقت جنگ تمام شد.

12:42  


Anonymous Anonymous

تا بیست وسوم تیر دیگر راهی نمانده ،مگه نه ؟

23:16  


Anonymous Anonymous

باربد جان من آفلاینی ازت نگرفتم رفیق

22:59  


Anonymous Anonymous

آخرین کامنتی که برم گذاشته بودی انقدر کامنت زنده ایبود و لنقدر از خوندش لذت بردم که نگو و نپرس.
وقتی مگیم زنده بود یعنی اینکه دقیقن صدات شنیدم که تو گوشم با همون لحن گفت : چیه آبجی مگه نگاه کردنم جرمه.خیلی حال داد باربد . شاید باورت نشه اما خیلی زیاد حال داد.

02:09  


Anonymous Anonymous

الان تونستم خیلی اتفاقی وارد بخش کامنتهات بشم
تو وبلاگ خودم نظرمو راجع به این نوشته زیبا گفته بودم
الان اومدم بگم چرا خبری ازت نیست
حالت که خوبه؟

06:27  


Anonymous Anonymous

چه قشنگ نوشته بودی باربد.. داشت یادم میرفت باربد

14:50  


Blogger Alfons

برای آپ نکردن هاتم دوست دارم تازه

13:31  


Anonymous Anonymous

بابا دلمون پکید بیا چیزکی بنگار.

21:39  


Anonymous Anonymous

میام چغولی ات می کنم به مامانت ها .

21:40  


Blogger koooootah

زمین نمی چرخه ...زمین حتی راه هم نمیره

11:02  


Anonymous Anonymous

ye estedade binazire nevisandegi,ino az cheshatam mishe khund agha barbod

10:52  




Post a Comment

<< صفحه اصلي

-------------------------------------------------------------












ايميل

آدم آهني
آفتوبه
آلفونسو
الماس خوش تراش
اميرانه
پژ
پسری
پندار تلخ
پوریا
پوست پرتقال
پويا و هرمزد
تب 40 درجه
حمید پرنیان
خاکستری سرخ
داستانک
در خلوتگاه
دلتنگستان
رها
رهام
سپهر
سرشک
سید سوفی
شروین
عاصي
فانتاستيکا
لانگ شات
ماشنکاوسهند
همزاد
هم قبيله
koooootah
Sherry
Soulmate